«Stalk» en politiker
I disse valgkamp tider er retorikk et viktig tema. Hva gjør
politikerne for at du skal stemme på deres parti? I denne teksten skal jeg
analysere retorikken til KRFs partileder, Knut Arild Hareide. Først vil jeg se
på hva som er viktig i retorikken i en valgkamp generelt. Deretter vil jeg gå
inn på forskjellige retoriske metoder Hareide har brukt i løpet av denne
valgkampen, og hvordan han har brukt de for å formidle sitt budskap, og
overtale folket.
Valgkamp er en skreddersydd mulighet for å bruke retorikken.
De forskjellige partiene sitter med hver sitt virkelighetperspektiv, de selv
mener er det rette og det beste. Poenget med å bruke retorikken slik er å prøve
å overbevise folket i en retning som bygger på sitt eget virkelighetperspektiv.
Hareide vil gå frem som en rollemodell for hvordan han vil skal tenke, og være
en veiviser for vår tankegang. Det er opp til oss å velge hvilken vei vi vil
tankene våres skal bære. Har han klart å bruke retorikken slik at vi blir
overbevist? Mange mener kanskje nei, da KRF har mistet 1,4% av stemmene fra
forrige valg. Dette skal jeg se nærmere på.
Jeg skal nå ta utgangspunkt i debatten 14. august 2017 for å
vise til Hareides bruk av logos. (https://tv.nrk.no/serie/valg-2017/nnfa80081417/14-08-2017). 47 minutter inne i debatten er det snakk om
hvordan man skal få flere arbeidsledige i jobb. Her bruker Hareide logos for å
støtte seg på etterprøvbare fakta. Han finner holdbare argumenter og viser til
selve saken. I debatten sier han at han er enig i politikken om satsingen i rus-omsorg. Han viser til tallet 2,4 milliarder kroner, som har hjulpet folk ut
av rus og inn i arbeidslivet.
Videre bruker han en oppramsing teknikk som vil hjelpe han
til å styrke sitt avledende og endelig etos. Dette har Hareide brukt i flere
debatter, for eksempel åpnings debatten i Arendal, under temaet om innvandring. Ved
å bruke denne teknikken skaper Hareide tillit og argumenterer med egen
troverdighet. Det han sier skal virke sant. For et godt etos er du nødt til å
vise velvilje og empati, noe han gjør ved å bruke patos appell. Han vil
mottakerens beste.
Hareide bruker patos appell ved å ved å si at vi ikke får
tatt i bruk potensialet i folket. Enda viktigere sier han at når vi går inn i
en klasse, så ønsker vi at alle skal ha samme muligheter, uavhengig av
foreldrenes lønn og utdanning. På denne måten vekker han følelser hos mottaker.
Folk hjemme i «sofaen», spesielt barnefamilier, blir truffet da han bruker
dette som eksempel. På denne måten vil han bedre kunne tilegne partiet stemmer.
Gjennom denne perioden har jeg «stalket» personen på
instagram. Her legger han ut en rekke bilder av seg selv sammen med barn. Dette
gjør han for å få et folkelig «image». Dette er patos appell som fører til etos
appell. Han vekker følelsene hos mottaker, ved å vise at han er glad i barn og
vil ta godt vare på de. Dette fører til at han i en debatt, vil ha et bedre
innledende etos, kanskje spesielt i saker om skole og barnehageplasser.
Jeg velger også å legge ved en video fra KRFs valgkamp. Denne videoen er laget i produktive tider med ett mål i hovedfokus. Retorisk analyse i 3STD.
Kommentarer
Legg inn en kommentar