Oppgave 2 i margen)
Jeg kjenner igjen
forfatterorientert lesning fra diktanalyse i norsktimene. Ofte har forfatterens
bakgrunn mye å si for hvordan vi kan tolke diktet. Og om vi kjenner til tankene
og personligheten til forfatteren kan vi tolke for eksempel diktet på en annen
måte. Leseorientert lesning kjenner jeg igjen fra diskusjoner i norsktimene.
Mange har forskjellige oppfatninger av en tekst. Dette er fordi forskjellige
folk er formet av sin egen tid, erfaringer osv.
Jeg mener alle
tolkninger av en tekst er like gyldige. Som beskrevet i oppgave 2 kan
personenes forskjellige tolkninger av en tekst variere fra hvordan folk er
formet av sin egen tid, erfaring osv. En "rimelig tolkning" er den
tolkningen som flest ville hatt. Det som "ligger i lufta". Den er
ofte påvirket av forfatterens bakgrunn.
Forfatterorientert
lesemåte har fokus på forfatter. Den har en klar sammenheng mellom forfatter og
teksten. Man kan knyte all teksten til bakgrunnen/biografien til forfatteren.
Forfatteren vil også ofte bruke teksten til å utrykke tankene og personligheten
til forfatteren.
For den
tekstorienterte lesemåten skal teksten leses og forstås uten kjennskap til
forfatteren eller den sosiale konteksten. Det vil si den generelle eller
allmennerfaringen og kunnskapen. Den tekstorienterte lesemåten er objektiv og
vi nærleser ofte. Vi finner ofte komposisjon, synsvinkel og bildebruk.
Dette var alt jeg
rakk :)
Kommentarer
Legg inn en kommentar